Friday, March 16, 2012

SIAPAKAH YANG GILA?

SALAH GUNA WANG

Terdapat berita yang menyebutkan bahawa pihak kementerian ada menjalankan “Healthy Mind Screening Programme” ke atas murid-murid sekolah.

Pada hemat aku, elok juga perkara itu dibuat untuk mengelakkan banyak perkara-perkara jenayah atau “vandalism” atau buli dan lain-lain lagi jenayah yang berlaku, dikatakan berpunca daripada murid-murid sekolah.

Apa yang perlu bagi pihak-pihak yang berkenaan, di samping mengadakan “Healthy Mind Screening Programme” ke atas murid-murid sekolah, haruslah juga pihak-pihak yang berkenaan itu memperluaskan program tersebut ke atas orang-orang yang bekerja di kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan serta pejabat-pejabat di bawahnya, kerana gejala “unhealthy mind and mentally sick” itu bukan pada murid-murid sekolah sahaja.

Bila disebut jenayah, haruslah dilihat dalam semua aspek atau skop yang luas. Umpamanya, jenayah-jenayah bukan sahaja terhad kepada bunuh membunuh tanpa hak, bunuh membunuh sesama manusia atau membunuh perempuan untuk mengelakkan dari terbongkarnya rahsia perlakuan jahat tetapi juga merangkumi jenayah-jenayah lain seperti menyalahgunakan wang kerajaan “misuse public funds”, rasuah , pecah amanah, curi wang dan harta kerajaan dan lain-lain lagi.

Semasa seseorang itu berada dalam keadaan “mentally sick”, ia sanggup melakukan apa sahaja jenayah tanpa mengira tempat, masa dan siapa mangsanya.

“ESCAPISM”

Adalah dilihat bahawa telah menjadi “trend” di mana-mana negara, bagi orang-orang yang mempunyai kuasa bagi melepaskan diri dari perlakuan jenayahnya, mereka menggunakan jentera-jentera dalam pentadbirannya untuk mencari salah dan menuduh orang-orang lain di bawah kuasanya sebagai pelaku jenayah yang telah dilakukannya.

Mangsa-mangsa yang dikatakan pelaku jenayah itu akan menerima berbagai-bagai tuduhan yang seolah-olahnya menunjukkan bahawa mangsa-mangsa itulah yang benar-benar bersalah di kaca mata orang ramai.

Orang-orang yang melakukan jenayah dalam apa bentuk sekalipun, ia adalah terdiri daripada orang-orang yang “mentally sick” mengikut tinggi rendah tahap “mentally sick” atau gila masing-masing.

Jadi sekarang, apakah orang-orang yang berkuasa di kementerian berkenaan dapat menjaminkan bahawa pakar-pakar yang membuat “Healthy Mind Screening Programme” ke atas murid-murid di sekolah-sekolah, benar-benar tidak mengidap penyakit “mentally sick”?

SIAPAKAH YANG SEBENARNYA GILA

Pernah diceritakan kepada aku pada suatu masa dahulu oleh orang-orang yang bertugas di sebuah hospital bahagia yakni hospital yang merawat orang-orang yang berpenyakit “mentally sick” atau orang-orang gila, menceritakan bahawa penghuni-penghuni di hospital berkenaan akan menjerit-jerit dengan suara yang kuat: “Orang gila dah datang!” “Orang gila dah datang!” “Orang gila dah datang!!!”, ketika mereka melihat para doktor yang memakai tali leher dengan stetoskop yang di gantung di leher mereka dan memakai kot labuh putih berlengan pendek yang dilepaskan tanpa berbutang terhayun-hayun, datang membuat “round” bersama-sama dengan staf mereka.
.
Hari Jumaat
23 Rabi’ulAkhir 1433 Hijriyah
16 Mac 2012

No comments: