Friday, February 24, 2012

CINTA ATAU NAFSU

“LOVE”

Manusia kafir dan manusia yang serupa dengannya, zaman berzaman, senantiasa menyebut perkataan “love” dan membuat hiasan serta memuja akan perkataan “love” itu. Seolah-olah perkataan “love” itu satu perkataan “sacred” yang mesti disebut, walaupun sebutan itu hanya adat kebiasaan sahaja. Seperti ungkapan “I love my family”, “I love my house”, “I love my dog”, “I love my pet pig” dan sebagainya.

Sejak lahir seorang anak sama ada lelaki atau perempuan, ibu bapa akan menyanyi atau mula menyebut perkataan-perkataan “love” dalam apa sahaja bahasa yang digunakan. Orang-orang Kristian Inggeris menciptakan banyak lagu-lagu nyayian kanak-kanak yang mengandungi senikata “love”. Salah sebuah lagu nyanyian yang menjadi nyanyian kanak-kanak di rumah-rumah, di taman-taman asuhan dan lain-lain lagi, iaitu:

I “love” you
You “love” me
We are one big happy family
(Petikan lagu dari – Barney and friends)


Semakin membesar anak-anak itu semakin memupuk perasaan “love” yang tumbuh hasil daripada berulang kali yang disebut-sebut “love” oleh ibu bapa atau orang-orang yang dekat dengan anak itu bersama-sama tumbuhnya fizikal anak itu. Sejak dari ia kecil hingga ia mencapai akil baligh, perasaan “love” atau cintanya bersih tanpa nafsu syahwat.

Selepas akil baligh, manakala anggota badan dan suara anak lelaki berubah dan perubahan pada tubuh badan anak perempuan dari hari ke hari di dalam proses pertumbuhan fizikal, seseorang itu sedang dan akan menempuh berbagai perubahan termasuk nafsu syahwat yang menjurus kepada proses pembiakan keturunan.

Perasaan nafsu itu selalunya mendadak sehingga bagi sesetengah manusia, ia tidak tertahan untuk cuba mengecap rasa bagi memenuhi tekanan kehendak nafsu syahwat yang menggelodak itu.


NAFSU SYAHWAT DITERJEMAHKAN KEPADA CINTA

Bagi sesetengah manusia, ia akan menterjemahkan perasaan nafsu syahwatnya itu kepada cinta bagi melindungi kerakusan nafsu syahwatnya agar cinta itu dilihat bersih.

Apakah seseorang lelaki atau perempuan yang baru berjumpa kali pertama boleh jatuh cinta pandang pertama?

Tanpa menyelidiki asal usul seseorang itu, kenalkah ia siapa orang yang dilihat pada kali pertama itu, isteri orang atau suami orang atau tunang orang atau lelaki helat, atau perempuan helat, atau kasanova, atau perempuan lacur, atau pisau cukur, atau penyamun, atau maling, atau penyemai virus AIDS, atau pencambah syphilis yang datang dari luar negara dan yang berada dalam negara atau lain-lain yang tidak diketahui latar belakangnya, sudah jatuh cinta pada pandangan pertama?

Perasaan-perasaan yang timbul mendadak sehingga hilang pertimbangan akal itu adalah gelodakkan hawa nafsu syahwat yang dahsyat. Ketika itu bagi sesetengah manusia, matanya menjadi gelap, akalnya menjadi tidak waras untuk memilih yang mana baik dan yang mana jahat.

Apa yang menjadi harapannya ialah supaya ia dapat menunaikan kehendak nafsu syahwatnya yang mendadak itu tanpa mengira akibat-akibat yang akan ditanggungnya yang kemudiannya akan membawa kepada kekotoran jiwa dan kerosakan mana-mana bahagian fizikalnya yang mustahil boleh dibaik pulihkan lagi selepas itu. Justeru daripada perbuatannya itu, yang mana di antaranya akan menjadikan seseorang itu terjerumus di dalam dukacita yang tidak habis-habis.

Bila sesetengah manusia itu menerima nafsu syahwat itu sebagai cinta, maka terjadilah perlakuan-perlakuan sumbang seperti kaum Luth yang bercinta sesama lelaki yang disebut sekarang ini sebagai “gay”atau homoseksual sudah berlaku berleluasan di serata dunia termasuk negara-negara yang dipimpin oleh orang-orang Islam…


MENGANDUNG PADA UMUR PERALIHAN “ADOLESCENT”

Banyak antara negara-negara kafir dan negara-negara orang Islam “Muslim State” sekarang ini menghadapi masalah perempuan-perempuan yang berumur di antara 10 hingga 19 tahun mengandung di luar nikah pada umur peralihan “adolescent”.

Masa peralihan umur itu dihabiskan secara bebas di sekolah dan di kampus IPT/IPTA yang menjadikan sebab atau punca pertambahan perempuan-perempuan dalam umur peralihan itu mengandung di luar nikah.

Ini kerana pada ketika itulah rangsangan hawa nafsu syahwat sedang mendidih dan menlonjak-lonjak tinggi. Tambahan pula tekanan nafsu syahwat itu, diterjemahkan kepada cinta bila mereka bertemu lelaki atau lelaki berjumpa perempuan sekali pandang. Pertemuan sekali pandang lelaki atau perempuan itu diandaikan sebagai cinta pertama. ..


HILANG DI MATA TIDUR TAK LENA

Bagi mereka cinta itu adalah buta. Buta mata hati dan kabur mata sehingga kaca ternampak permata. Hilang di mata tidur tak lena.

Berpunca dari situ, pertemuan-pertemuan disusul pada mula-mulanya secara terbuka, lama kelamaan diikuti dengan berulang-ulang pertemuan berdua-duaan secara sunyi-sunyian. Perlakuan itu adalah didasarkan oleh mereka sebagai sedang bercinta dan untuk mengenali satu sama lain secara intim dan lebih dekat.

Pertemuan-pertemuan menjadi lebih mudah lagi apabila sesama sendiri, si lelaki cukup dengan menyarungkan sebentuk cincin di jari perempuan, atau memberi sekuntum bunga ros merah atau sejambak bunga atau coklat, yang mana kononnya menandakan mereka telah bertunang. Seolah-olah cincin dan barangan-barangan itu menjadi “paspot” bagi membenarkan mereka keluar berdua-duaan ke mana-mana sahaja.

Ibu bapa perempuan juga merestui perbuatan tersebut, lebih-lebih lagi ibu bapa sebelah perempuan yang mengharapkan supaya anak perempuan mereka dapat berkahwin dan tidak menjadi andartu (anak dara tua), walaupun akan menghadapi risiko-risiko yang amat besar.

Sesetengah ibu bapa, mereka amat malu jika anak perempuan mereka terlanjur umur dan tidak atau belum berkahwin; malu kepada masyarakat kumpulan sosial mereka, maka dengan itu mereka rela melepaskan anak-anak perempuan mereka bergaul dan berkahwin dengan sesiapa sahaja dan apa-apa bangsa sahaja yang disukai mereka, asalkan anak perempuan mereka itu dapat kahwin….


IBU BAPA MENJADI PENYELESAIAN CARA

Di antara mereka itu ada yang berkahwin secara suka sama suka. Perkahwinan itu diatur sendiri oleh lelaki dan perempuan mulai dari awal hingga ke akhirnya. Orang tua atau ibu bapa mereka bertindak sekadar menyelesaikan cara sahaja. Perkahwinan tersebut ada juga yang dapat bertahan lama sehingga ke anak cucu.

Sebaliknya, ada di antara perkahwinan-perkahwinan itu tidak dapat bertahan lama kerana rangsangan nafsu syahwatnya tidak seghairah lagi terhadap pasangannya disebabkan telah terlalu lama bergaul sebelum berkahwin atau telah mengandung sebelum kahwin.

Mengikut rekod Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia, di antara tahun 2000 dan 2008, seramai 257,411 kanak-kanak lahir di luar nikah iaitu anak-anak zina. Kejadian-kejadian tersebut adalah hasil daripada pergaulan bebas lelaki dan perempuan, tua dan muda yang mendorongkan kepada perlakuan zina.

Mengikut kajian yang dibuat oleh Dr Robert Epstein dari Havard University, ia mendapati perkahwinan berdasarkan kepada apa yang dikatakan “cinta pertama” itu tidak dapat bertahan lama. Sebagai bahan renungan, sila baca hasil kajiannya di bawah ini:


"ARRANGED MARRIAGE LASTS LONGER THAN THAT OF PASSION"

LONDON: They are seen by many as business deals that have little to do with love.

But arranged marriages are far more likely to lead to lasting affection than marriages of passion, experts claim.

According to research, those in arranged marriages or who have had their partner chosen for them by a parent or matchmaker tend to feel more in love as time grows, whereas those in regular marriages feel less in love over time.

And within 10 year, the connection felt by those in arranged marriages is said to be around twice as strong.

Relationship experts claim this is because arranged matches are carefully considered, with thought going into whether potential partners’ families, interests and life goals are compatible.

This means they are more likely to commit for life and to stick together through rocky patches.

Those who marry for love, on the other hand, tend to be blinded by passion and so overlook these crucial details.

When the going gets tough, they are mire likely to view the situation simply as a natural end to their romantic dream – a way of fate telling them something is wrong with the relationship.

With soaring divorce rates and record numbers of single-parent households in the Western approach to love.

Harvard academic Dr Robert Epstein has studied the subject of arranged marriages for eight years, looking at the approaches taken in cultural groups, including Indian and Pakistani.

He interviewed more than 100 couples in arranged marriages to assess their strength of feeling and studied his findings against more than 30 years of research in love in Western and arranged marriages.

His work suggests that feelings of love to love matches begin to fade by as much as a half to 18 months, whereas the love in the arranged marriages tends to grow gradually, surpassing the love in the unarranged marriages at about the five year mark.

Ten years on, the affection felt by those in arranged marriages is typically twice as strong.

Dr Epstein believes this is because Westerners leave their love lives to chance, or fate, often confusing LOVE with LUST, whereas those in other cultures look for more than just passion.

“The idea is we must not leave our love lives to chance. We plan our education, our careers and our finances but we’re still uncomfortable with the idea that we should plan our love lives. I do not advocate arranged marriages but I think a lot can be learned from them.” - DM”


Hari Jumaat
2 Rabi’ulAkhir 1433 Hijriyah
24 Februari 2012

No comments: