Sunday, May 3, 2009

PENYAKIT BABI


BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIIM

"WHO" YANG GAGAL

Pada awal bulan Mei 2009, kita di sogokkan dengan berita-berita “Swine Flu (H1N1)” melalui semua media. Orang-orang dunia menjadi panik bila mengetahui bahawa wabak Swine Flu (H1N1) tiba-tiba muncul di Mexico, Amerika Selatan. Pertubuhan badan kesihatan sedunia (WHO), sebagai pihak yang mengawal wabak dan penyakit sedunia, lebih-lebih lagi gempar kerana tidak dapat membendung wabak-wabak dan penyakit sebelum ianya muncul.

99 LORONG MATI

Sejak 30 April 2009, wabak Swine Flu (H1N1) telah dilaporkan merebak kepada 27 negara . Orang-orang dunia menjadi kalut dan takut kapada wabak tersebut. Hakikatnya mereka itu bukan ketakutan terhadap Swine Flu sebenarnya, tetapi mereka takutkan MATI. MATI mempunyai Sembilan Puluh Sembilan (99) lorong-lorong mati. Jika mereka manusia masuk berlindung dalam dinding-dinding yang tebal dan kukuh sekalipun, mereka akan tetap menemui MATI. Firman Allahu ‘Azza Wa Jallaa (maksudnya): “Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh…” Surah An-Nisaa', Ayat 78.

SIAPA YANG BERSALAH?

Pada masa yang sama ada pula orang-orang yang tidak bersetuju dan terus membantah dengan penggunaan nama Swine Flu- Selsema babi itu, dengan alasan bahawa babi tidak boleh dipersalahkan. Sebaliknya pula mereka tidak membantah penggunaan nama Bird Flu (H5N1) - Selsema Burung (unggas) sedangkan burung juga tidak boleh dipersalahkan. Mana-mana negara yang mengesyaki ada selsema burung telah diarahkan supaya memusnahkan sama ada burung-burung itu diternak secara ladang atau diternak sebagai peliharaan kegemaran peribadi.
Sebelum ini babi telah dikenalpasti sebagai pembiakan dan punca Japanese Encephalitis (JE) dan virus Nipah.

DATANG DAN PERGI TANPA KHABAR

Mengikut catitan, wabak influenza terjadi di Eropah pada tahun 1918, di Asia pada tahun 1957, dan di Hong Kong pada tahun 1968, yang mana tidak menyebabkan kematian di merata dunia. Pada tahun 1976, Swine Flu telah pernah muncul di Amerika Utara. Tanpa diduga dan dengan penuh misteri serta jangkamasa yang tertentu; menjadi tanda tanya bagaimana wabak-wabak tersebut muncul dan ajaibnya hilang begitu sahaja.

PERSOALANNYA

Adakah ianya datang dan pergi wabak-wabak tersebut atas usaha-usaha WHO, saintis-saintis dan pakar-pakar perubatan ?

I’TIQAD YANG SALAH

Dengan beri’tiqadkan adanya penyakit jangkit berjangkit, berjalan ia dari seorang kepada seorang dengan menurut pandangan mata kepala itu ialah I’tiqad yang salah di sisi syara’. Perkara ini ditunjukkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam, dalam Hadis yang dikeluarkan oleh Tirmidzi: Daripada Abdullah bin Mas’ud katanya: “Telah berdiri di dalam kami Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam, maka baginda bersabda: “Tiada menjangkit sesuatu akan sesuatu” (Yakni tak usahlah siapa-siapa I’tiqadkan sebagaimana pandangan mata kepala apabila bercampur dengan satu penyakit dikatakan menjangkit yakni berjalan dan berpindah ia ke tubuh asing, bahkan hendaklah i’tiqad akan bukannya demikian itu iaitu Allah Ta’ala sendiri menjadikan penyakit yang serupa dengan penyakit yang dikatakan menjangkitkan itu berbetulan dengan masa bercampur gaul atau pun pada masa bercampuran-campuran itu.) Manakala habis sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam yang demikian itu, maka berkata seorang A’rabi: “Ya Rasulullah, perkataan Tuan Hamba itu seperti menyalahi zahir pandangan mata kepala, bermula seekor unta kurap yang buruk di ekornya datang mencampuri unta-unta yang sihat, maka jadi kurap semuanya, maka dari mana datangnya itu ya Rasulullah; bukankah daripada unta yang membawa benihnya (kurap) tadi? Apa kala didengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam akan kalam ‘Arab demikian, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Maka siapakah menjadikan kurap yang pertama itu? Tiada ada jangkit menjangkit itu memberi bekas padanya, dan juga tiada penyakit Safar itu ada padanya memberi bekas. Telah dijadikan Allah bagi tiap-tiap orang dan telah disuratkan hayatnya dan rizkinya dan hayatnya.”

ALLAHU ‘ALAMU BISSAWAB.

Hari Ahad
8 Jamadil Awal 1430 Hijriyyah
3 Mei 2009

No comments: