Saturday, May 30, 2009

RANCANGAN TIPU DAYA JAHAT "MAKARU"


BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIIM


NABI ‘ISA ‘ALAIHISSALAM DIBAWA KE LANGIT

Pada suatu hari dilihat Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam, ramai kaum Yahudi berhimpun di suatu tempat. Mereka berbincang dan merancang hendak membunuh Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam.

Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam pergi ke tempat mereka berhimpun itu seraya berkata : “Hai sekalian kaum Yahudi bahawa kamu dijadikan Allah Ta’alaa sebagai manusia dan sempurna akal kamu, maka sembahlah DIA dan tiada harus kamu menyembah selain daripadaNYA”. Apabila kaum Yahudi itu mendengar perkataan Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam itu, mereka menjadi berang dan marah akan Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam dan hendak membunuhnya.

Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam pun terus berjalan keluar daripada tempat kaum Yahudi itu berkumpul menuju ke sebuah rumah dan diikuti oleh kaum Yahudi yang hendak membunuhnya.

Sebaik sahaja Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam masuk ke dalam rumah itu, dengan perintah Allah Ta’alaa, Jibril ‘Alaihissalam menerbangkan Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam naik ke langit yang ke empat.

SABARAGH KENA SALIB

Dengan takdir Allah Ta’alaa seorang Yahudi yang bernama Sabaragh yang terdahulu sekali sampai dan terus memasuki rumah di mana Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam telah masuk. Allah Ta’alaa menjadi Sabaragh itu imbasan rupa Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam, maka Sabaragh pun ditangkap oleh kaum Yahudi yang ramai itu.

Sabaragh bertanya mereka: “Apa dosaku kamu tangkap aku ini?”.

Kaum Yahudi itu berkata: “Bahawa kami hendak membunuh engkau, supaya lepaslah kami daripada huru hara agamamu, dan engkau senantiasa memberi masyghul kepada kami.”

Sabaragh menjawab: ”Bukan aku ini ‘Isa.”

Kaum Yahudi itu tidak mendengar dan mempercayai kata-kata Sabaragh itu. Mereka membunuh Sabaragh dan mensalibnya (mensulanya).

Kaum Yahudi itu amat gembira kerana pada hati mereka, Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam telah dapat dibunuh mereka dan mensalibnya (mensulanya).

ALLAHU TA’ALAA MENGANGKAT NABI ‘ISA ‘ALAIHISSALAM KE LANGIT HIDUP-HIDUP

Allah Ta’alaa telah menyelamatkan Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam dari angkara kaum Yahudi yang hendak membunuhnya dan mengangkat Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam dengan roh dan jasad (hidup-hidup) ke langit, yang akan turun pada akhir zaman kelak untuk membunuh Dajjal dan menegakkan Agama Islam yang dibawa oleh Junjungan kita Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Allah Ta’alaa berfiman dalam Surah A-Li ‘Imraan, Ayat 54 dan Ayat 55 (maksudnya): “Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi ‘Isa ‘Alaihissalam), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya.” Ayat 54.

“(Ingatlah) ketika Allah berfirman: “Wahai ‘Isa! Sesungguhnya AKU akan mengambilmu dengan sempurna, dan akan mengangkatmu ke sisiKU, dan akan membersihkanmu dari orang-orang kafir, dan juga akan menjadikan orang-orang yang mengikutmu mengatasi orang-orang kafir (yang tidak beriman kepadamu), hingga ke hari qiamat. Kemudian kepada AKUlah tempat kembalinya kamu, lalu AKU menghukum (memberi keputusan) tentang apa yang kamu perselisihkan.” Ayat 55.

Allah Ta’alaa berfirman dalam Surah An-Nisaa’, Ayat 157 dan Ayat 158 (maksudnya): “Dan juga (disebabkan) da’waan mereka dengan mengatakan: “Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih ‘Isa Ibni Maryam, Rasul Allah”. Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak mensalibnya (di kayu palang – salib) tetapi diserupakan bagi mereka (oang yang mereka bunuh itu seperti Nabi ‘Isa). Dan sesungguhnya orang –orang yang telah berselisih faham mengenai Nabi ‘Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan mereka tidak membunuhnya denga n yakin.” Ayat 157.

“Bahkan Allah telah mengangkat Nabi ‘Isa kepadaNYA; dan adalah Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” Ayat 158.

TRINITI

Kaum Nasrani (Christian) percaya dan berpegang kepada TRINITI iaitu TIGA dalam ikatan (threefoldness) yang mengandungi; tuhan, anak dan “holy ghost”.

Allah Ta’alaa berfirman dalam Surah An-Nisaa’, Ayat 171 (maksudnya): “Wahai Ahli Kitab ( Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara agama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al-Masih ‘Isa Ibni Maryam itu hanya seorang Rasul Allah, dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNYA kepada Maryam, dan roh daripadaNYA. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNYA , dan janganlah kamu mengatakan: “(Tuhan itu) tiga”. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah Allah menjadi Pengawal ( Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNYA).” Ayat 171.

Allah Ta'alaa berfirman dalam Surah Al-Maa'idah, Ayat 73 (maksudnya): "Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata : 'Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan.' ....." Ayat 73.

WALLAHU A’LAMU BISSAWAB



Hari Jumaat
4 Jamadil Akhir 1430 Hijriyyah
29 Mei 2009

No comments: