Friday, March 15, 2013

KERANA KAWAN



KAWAN KARIB YANG RENDAH AKHLAK

Setiap orang sama ada lelaki atau perempuan hidup berkawan.  Apabila ia berkawan ia hendaklah berwaspada supaya ia tidak tersalah berkawan sampai tertipu dengan kata-kata manis dan penampilan seseorang kawan yang boleh menjerumuskan dirinya ke jalan yang sesat dengan perbuatan-perbuatan keji dan maksiat.

Betapa ramainya orang-orang yang dikelabui oleh kawan-kawan yang jahat dan akhirnya akan menyesal, kerana mereka terseret ke jurang kemusnahan kehidupannya.

Sifat atau tabiat buruk seseorang kawan karib boleh menular kepada kawan-kawannya yang lain secara sedar atau tidak.

Sering kali terdengar berita-berita bahawa orang-orang yang lemah pendirian dan kurang akal  dapat dikuasai oleh orang-orang yang kuat pengaruhnya, sehingga ramai yang tertarik dan mengikuti cetusan-cetusan yang muncul dari daya tarikan orang-orang yang berpengaruh itu.

Dapat disaksikan pula bahawa perkara-perkara atau hal-hal yang buruk lebih cepat dan lebih hebat penularannya daripada perkara-perkara atau hal-hal yang baik.

Misalannya, bagi seseorang yang tidak pernah menghisap rokok, jika ia berkawan dengan kumpulan orang-orang yang menghisap rokok, ia akan diajak atau diberi rokok untuk sama-sama menghisapnya.  
Lama kelamaan ketagihan rokok akan menular kepadanya dan ia sendiri akan mula membeli rokok dan menghisapnya.

Selain daripada itu, terdapat berita-berita mengenai penularan perkara-perkara dan hal-hal yang lebih buruk lagi, yang merosak akhlak dan minda seseorang bila berkawan dengan teman-teman yang gemar kepada perkara-perkara lucah seperti memuat turun gambar-gambar lucah dan disebarkan diantara kawan-kawan melalui telefon bimbit atau komputer.

Bila seseorang itu telah sebati dengan kelakuan kawan-kawannya yang telah rosak akhlak mereka, maka ia pun berkelakuan seperti mereka tanpa ada perasaan segan dan silu.  

Begitu juga dengan tabiat berjudi, minum arak dan lain-lain, ianya tidak datang sendiri kepada seseorang itu kecuali setelah diperkenalkan atau dibawa oleh kawan-kawannya ke tempat-tempat judi, arak dan tempat-tempat maksiat yang dilanggani kawan-kawan tersebut.

Bila seseorang itu telah tercemar akhlak dan akalnya dengan gejala-gejala maksiat yang dijangkiti daripada kawan-kawan rapatnya, maka ia akan terus menerus melakukan perkara-perkara maksiat tanpa merasa dirinya bersalah.

Apabila seseorang itu mula terikut-ikut dengan cara dan gaya hidup kawan-kawannya, maka lihatlah betapa cepatnya ia mudah mengikut arah yang dikehendaki oleh kawan-kawan karibnya itu. 


KAWAN SEJATI

Pengaruh kawan terhadap kawannya memang besar.  Oleh sebab itulah, setiap orang Islam dituntut berhati-hati dalam memilih kawan. 

Maka seseorang itu harus menguji kawannya dengan baik supaya dapat diketahui sama ada yang ingin dijadikan kawan itu baik akhlaknya atau sebaliknya agar dapat merasa senang dan tenang berkawan dengannya.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, mafhumnya:

“Seseorang tergantung pada agama (bawaan gaya hidup) kawan karibnya.  Oleh kerananya setiap orang dari kamu supaya memperhatikan siapa yang menjadi kawannya.”  Abu Daud

Jika orang-orang yang menjadi kawan karib seseorang itu membantunya dalam menunaikan kewajiban agama, menjaga hak-hak orang lain, dan mencegahnya dari perbuatan buruk dan perbuatan dosa dan maksiat, maka mereka itulah benar-benar kawan baik yang wajib dipertahankan dan dipelihara hubungan persahabatannya. 

Kawan sejati adakalanya dapat membimbing seseorang itu ke jalan bahagia di dunia dan  akhirat.  
Sedangkan kawan yang tidak terang sikap dan pendiriannya serta buruk akhlaknya akan banyak menimbulkan kesulitan bagi kawannya. 


KEWAJIBAN MEMILIH KAWAN

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam memerintahkan supaya berhati-hati  dalam memilih kawan pergaulan.

Dari Abu Musa radhiallahu ‘anh, dari Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, sabda Baginda:

“Perumpamaan berkawan dengan orang baik dan berkawan dengan orang jahat, tak ubahnya seperti berkawan dengan penjual minyak kasturi atau dengan tukang tiup api dibengkel tukang besi. 

Jika berkawan dengan penjual minyak kasturi, adakalanya engkau diberi minyak kasturi atau engkau membeli daripadanya atau setidak-tidaknya engkau dapat tercium bau harum.

Dan jika berkawan dengan peniup api di bengkel tukang besi, adakalanya pakaianmu boleh terbakar atau setidak-tidaknya engkau tercium bau busuk.”  Muslim 


KEINDAHAN IMAN

Oleh kerana cinta demi kerana Allah itu merupakan iman dalam bentuknya yang tertinggi, maka hasilnya akan dapat dinikmati pada saat orang-orang yang berkenaan benar-benar telah merasai keikhlasan cintanya itu. 

Gelojak rasa  cinta yang sedemikian besarnya itu merupakan petanda kesempurnaan dan kejernihan iman seseorang yang memang patut sekali memperoleh imbuhan pahala setinggi-tingginya. 

Mengenai hal ini, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, mafhumnya:

“Dua orang  yang saling bercinta kasih demi kerana Allah, sekalipun dalam keadaan tidak saling bertemu, maka di antara dua orang itu yang paling dicintai Allah ialah yang paling mencintai sahabatnya.”  At-Tabrani

Dan, dalam sebuah Hadis yang lain, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, mafhumnya:

“Ada tiga hal yang di dalamnya orang akan menemukan keindahan iman dan merasakan kemanisannya: 

(Pertama):  jika orang itu lebih mencintai Allah dan RasulNya lebih daripada yang lain. 

(Kedua):  jika orang itu mencintai atau membenci sesuatu demi kerana Allah semata-mata. 

(Ketiga):  jika ia lebih suka terjun di  dalam kebakaran api yang menyala-nyala daripada berbuat menyekutukan Allah dengan yang lain.”  Muslim

Maka berkawan dengan orang-orang yang taqwa dan berfikiran matang dapat meningkat sampai ke puncaknya yang paling indah.


Hari Jumaat
3 JamadilAwwal 1434 Hijriyah
15 Mac 2013

No comments: