Friday, January 13, 2012

KAHWINKANLAH

BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIIM

Allah Ta’ala berfirman dalam Surah An-Nur, Ayat 32, dan Surah Al-Baqarah, Ayat 221, maksudnya:

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNYA, kerana Allah Maha Luas (rahmatNYA dan limpah kurniaNYA), lagi Maha Mengetahui.” Ayat 32, An-Nur.

“Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan KAFIR musyrik sebelum mereka BERIMAN, dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang BERIMAN itu lebih baik daripada perempuan KAFIR musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. Dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan BERIMAN) dengan lelaki-lelaki KAFIR musyrik sebelum mereka BERIMAN. Dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang BERIMAN lebih baik daripada seorang lelaki KAFIR musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang demikian ialah kerana) orang-orang KAFIR itu mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke syurga dan memberi keampunan dengan izinNYA. Dan Allah menjelaskan ayat-ayatNYA (keterangan-keterangan hukum-hukumNYA) kepada umat manusia supaya mereka dapat mengambil pengajaran (daripadanya)." Ayat 221, Al-Baqarah.

PERBEZAAN DI ANTARA ISLAM DAN IMAN

Dari Ma’mar, ia berkata: “Az-Zuhri pernah membaca firman Allah: “Katakanlah (Wahai Muhammad)(kepada mereka): “Kamu belum BERIMAN, tetapi sementara IMAN belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: “Kami telah Islam.” Ayat 14, Al-Hujaraat.

Az-Zuhri berkata: “Kami memahami bahawa ISLAM adalah ucapan, dan IMAN adalah amalan (perbuatan)." Sahih, Abu Daud.


Hari Jumaat
19 Safar 1433 Hijriyah
13 Januari 2012

No comments: