Wednesday, September 3, 2008

PESANAN RINGKAS TERBUKA SEMASA

BISMILLAH AR-RAHMAAN AR-RAHIIM

Untuk mengelak dan menjauhkan daripada orang-orang yang mempermain-mainkan kata-kata, hukum-hukum dalam Islam bukan sahaja oleh orang-orang bukan Islam tetapi juga oleh setengah-setengah orang melayu Islam sendiri, hendaklah kita memerhatikan akhlak dan penghayatan hidupnya. Orang-orang yang memperolok-olokan Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. adalah sebenarnya terdiri daripada mereka yang tidak mengamalkan Islam sepenuh dalam kehidupannya.

HarakahDaily bertarikh 2 September, 2008, melaporkan bahawa Ketua Menteri, Pulau Pinang yang bukan Islam semasa berucap, disebut telah memberi ucapan yang berbunyi diantara lain-lain “Hanya Amar Makruf Nahi Munkar sebagai jalan terbaik untuk atasi gejala maruah di negara kita ini”.
Amar makruf nahi munkar adalah dipetik daripada Firman Allah S.W.T. :
“Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)”.
Surah Aali-Imran Ayat 110. (Lihat juga Ayat 104 Surah yang sama).

Amar makruf nahi munkar tidak boleh sekali-sekali disama taraf atau disama nilai dengan erti buat baik dan mencegah keburukan mengikut fahaman dan nilai-nilai agama yang lain daripada Islam.

Terdapat sebahagian daripada orang-orang Islam pula menerima ucapan-ucapan orang-orang bukan Islam atau munafik yang mengguna sedutan-sedutan daripada Al-Quran dan Hadis Nabi S.A.W. serta terpesona dengannya tanpa mengambil tahu dan melihat diri siapa yang bercakap itu.

Kita tidak boleh mengandai samada orang yang bukan Islam yang mengguna Ayat-ayat Al-Quran dan Hadis Nabi S.A.W. itu akan memeluk Islam atau tidak. Sebaliknya kita orang-orang Islam yang beriman diajar untuk memerhati dan melihat kepada budi pekerti dan akhlaknya dalam kehidupan biasanya supaya kita tidak terkeliru dan tertipu.
Ingatlah bahawa Hidayah Islam itu adalah dalam urusan Allah ‘Azza Wa Jalla sahaja. Tidak ada sesiapa yang boleh memberi hidayah Islam kepada manusia walaupun dari kalangan rasul-rasul atau nabi-nabi atau ulama-ulama atau ustaz-ustaz dan sebagainya.


Allah S.W.T. berfirman: "Dan di antara manusia ada yang berkata; “Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat”, pada hal mereka sebenarnya tidak beriman (Orang-orang bermuka dua, perkataanya tidak menggambarkan apa yang ada di dalam hatinya, itulah sifat orang-orang yang munafik. Golongan seperti ini terdapat pada bila-bila masa, dan mereka adalah dari golongan orang-orang yang dikutuk dan dimurkai Allah)".
Surah Al-Baqarah, Ayat 8.

Allah S.W.T. berfirman lagi: "Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, pada hal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya".
Surah Al-Baqarah, Ayat 9.

Allah S.W.T. berfirman: "Di dalam hati mereka terdapat penyakit, maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka, dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka dusta".
Surah Al-Baqarah, Ayat 10.

Allah S.W.T. berfirman: "Dan apabila dikatakan kepada mereka; “Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab, “Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”.
Surah Al-Baqarah, Ayat 11.

Allah S.W.T. berfirman: "Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya".
Surah Al-Baqarah, Ayat 12.

Hari Rabu
3 Ramadhan 1429 Hijriyyah
3 September 2008



No comments: