Monday, September 22, 2008

LEKOK LEKOK SI AIR MATA

BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIIM



Air mata kanak-kanak menitis menangis kerana lapar atau sakit

Air mata budak menitis menangis kerana tak dapat barangan yang dikehendakinya

Air mata teruna dan dara menitis menangis kerana tak dapat berjumpa atau hilang kekasihnya

Air mata dara menitis menangis sedih kerana dipaksa kahwin atau ditinggal kekasihnya

Air mata penuntut menitis menangis kerana amat gembira sudah berjaya atau amat sedih kerana gagal dalam peperiksaan

Air mata ibu bapa menitis menangis kerana gembira melihat wajah anaknya yang baru lahir

Air mata orang menitis menangis kerana kesakitan dan dukacita

Air mata orang menitis menangis kerana sedih terkena tipu

Air mata orang menitis menangis kerana dukacita atas kematian ahli keluarga atau orang yang disayanginya

Air mata penipu menitis menangis buat-buat kerana hendak mendapat simpati daripada orang yang hendak ditipunya

Air mata orang yang pura-pura merajuk menitis menangis kerana hendak mengikat mangsa yang lemah jiwa, lalai, bebal lagi dungu, supaya janji-janji yang dihajatinya dapat dan tercapai

Air mata Nabi Adam a.s. dan Siti Hawa menitis menangis selama kira-kira tiga ratus tahun kerana menyesal atas kesalahan mereka dan bertaubat kepada Allah SWT atas hanya satu dosa yang terlanjur melanggar perintah Allah SWT iaitu memakan buah Khuldi atas hasutan syaitan 'alahi la’natullah.

Allah ‘Azza wa Jalla berfirman: “Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya sebagai do’a seperti tersebut dalam Surah Al-‘Araaf, Ayat 23), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”. Surah Al-Baqarah, Ayat 37.

Do’anya: “Wahai Tuhan kami! Kami telah menganiaya akan diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi”. – Surah Al-A’araf, Ayat 23.

Catitan: Peristiwa ini berlaku sebelum Nabi Adam a.s. menjadi Nabi, kerana seseorang Nabi itu “Ma’sum” ya’ni terpelihara dari melakukan dosa. Menurut setengah ahli tafsir, bahawa Nabi Adam a.s. berbahagia dengan lima perkara iaitu mengakui kesalahan, menyesal akan kesalahan itu, menempelak dirinya sendiri, segera bertaubat, dan tidak berputus asa daripada rahmat Allah.

Sebaliknya Iblis/syaitan telah ditimpa celaka disebabkan lima perkara iaitu ia tidak mengaku salah, tidak menyesal, tidak menempelak dirinya sendiri, enggan bertaubat, dan ia pula berputus asa daripada rahmat Allah.


Hari Isnin
22 Ramadhan 1429 Hijriyyah
22 September 2008

No comments: