Friday, November 2, 2012

CERMIN DIRI




Wahai cermin tunjukkanlah daku 
Sebagaimana aku melihat diriku
Semuanya cantik pada pandanganku
Aku segak sepanjang waktu

Cermin bersih kilau-kilauan
Ku lihat diriku dalam bayangan
Bentuk rupa parasku dalam pandangan
Bagai merak badan digayakan

Pusing kiri pusing kanan
Betulkan rambut dan pakaian
Merasa diriku cantik tiada tandingan
Dalam khayalan ku buat bandingan

Bagai telor dikupas licin dahiku
Bagai delima merkah bibirku
Bagai guitar bentuk badanku
Bagai bunting padi betisku

Rambut hitam warna hati
Cahaya mata bintang musytari
Putih gading warna gigi
Pauh dilayang bentuk pipi

Ikal mayang rambutku
Seludang nyiur hidungku
Tombak serai jari-jariku
Bulat telur puyuh tumitku

Cermin oh cermin, aku di hadapanmu
Dalam pelukan khayalanku
Hanyut dalam igauanku
Melintas alur-alur hidupku

Jauh sudah aku ditinggalkan waktu
Jauh saujana ingatan dan fikiranku
Segala-galanya telah tinggalkan daku
Dalam perjalanan sepanjang umurku

Jalur dahi berlipat-lipatan
Kulit muka berkedut-kedutan
Rambut di kepala berkurangan
Warna hitam putih bercampuran

Senyumanku tidak manis lagi
Gigi panjang keluar dari gusi
Rongak berlubang di sana sini
Makanan keras tidak tergigit lagi

Pipi cengkung lagi kempis
Dagu sudah berlapis-lapis
Belakang bongkok macam sabut
Dada kini leper dan kecut

Cermin oh cermin, si cermin sakti
Benarkah ia bayanganku ini
Apakah wajah dan rupaku ini
Sudah tidak seperti dahulu lagi

Umur mudaku kini sudah berlalu
Angan-anganku tetap setia dalam jiwaku
Lupa ia badanku lemah dan lesu
Tulang sendi pun sudah keras dan kaku

Harta dunia telah aku kumpulkan
Dari mudaku dengan penuh harapan
Senang sihat kecantikanku terus berpanjangan
Sebenarnya umurku terus berjalan

Habis kekayaan dunia aku belanjakan
Habis semua usaha dan pengetahuan
Para doktor dan pakar perubatan
Penyakit tuaku tidak dapat ditahan


Hari Jumaat
17 Zulhijjah 1433 Hijriyah
2 November 2012

No comments: