Sunday, August 12, 2012

RAMBUT CACAK-CACAKAN




Bila generasi muda kafir dan generasi muda yang serupa dengan mereka dari Eropah, Amerika Syarikat yang kehidupan mereka dalam kesesatan, mencari-cari ketenangan jiwa dan mahukan kebahagiaan dan kepuasan hidup; mereka membuat pelbagai perubahan gaya hidup mereka dengan berbagai-bagai cara termasuk cara pakaian dan gaya  potongan rambut.  

Mereka memakai pakaian-pakaian yang mendedahkan aurat yang boleh dilihat tumbul-tumbul daging badan, seluar ketat, baju sendat dan seluar yang elok sengaja dirobek agar ia menjadi koyak rabak dan bertampal di sana sini. 

Bagi generasi muda lelaki, selain dari berpakaian compang camping, mereka bergaya dengan berbagai potongan rambut. Mereka membiarkan rambut mereka panjang berserobeh hingga ke belakang, berbotak “skin head”, potongan rambut “punk”, potongan rambut  “Mohawk” dan bermacam-macam lagi stail potongan rambut mereka.

Namun semua usaha mereka itu tidak kesampaian dan mustahil mereka ketemu  apa yang mereka cari-cari iaitu ketenangan jiwa dan kebahagiaan hidup mereka.  Mereka terus sesat dan lalai dalam kehidupan seharian mereka.

Kini datang pula stail potongan rambut cacak-cacakan bagi lelaki. 

Potongan rambut cacak-cacakan itu sudah menjadi trend bagi sesetengah kanak-kanak, remaja dan orang dewasa di Malaysia sekarang ini.


MENGHARGAI RAMBUT

Bagi orang-orang yang beriman, penjagaan kebersihan dan penampilan diri amatlah penting.  Mengenai penjagaan rambut, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam melarang orang-orang Islam mukmin tidak menjaga dan merapikan rambut mereka dan membiarkan rambut mereka kusut masai dan menjadikan rambut mereka cacak-cacakan.


Atha bin Yassar meriwayatkan sebuah Hadis seperti berikut:

“Pada suatu hari ada seorang datang mengadap Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam keadaan rambut dan janggutnya sangat kusut dan tidak teratur. 

Melihat itu Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam memberi isyarat seolah-olah memerintahkan supaya orang itu merapikan rambut.  Orang itu segera berbuat seperti yang diisyaratkan.

Setelah ia pergi meninggalkan tempat, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi bersabda kepada para sahabat:  “Tidakkah itu lebih baik, daripada kalau seseorang di antara kamu datang dengan rambut  kusut seolah-olah seperti syaitan.”   Malik.


Dalam Hadis yang lain, Jabir bin Abdullah meriwayatkan sebagai berikut:

“Pada suatu hari Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam melihat seorang berambut cacak-cacakan, Baginda kemudian bersabda:  “Apakah orang itu tidak dapat menemukan sesuatu untuk merapikan rambutnya?   Abu Daud.


Hari Jumaat
21 Ramadhan 1433 Hijriyah
10 Ogos 2012

No comments: