Friday, November 5, 2010

PENDERMAAN ANGGOTA DAN ORGAN MUSLIM


ANGGOTA DAN ORGAN HAK MILIK ALLAH TA’ALAA

Tiap-tiap orang mukmin berpegang dengan penuh yakin bahawa semua anggota badan seseorang itu adalah milik mutlak Allah Ta’alaa dan ianya dipinjamkan kepada orang yang berkenaan dan terletak sepenuhnya di bawah tanggungjawab orang itu. Mereka redha dengan ketetapan anugerah Allah Ta’alaa kepada mereka, maka dengan itu mereka sayang dan menjaga dengan baik setiap anggota dan organ-organ yang menjadi milik tanggungjawab mereka.

Adalah menjadi kesalahan dan berdosa, jika mereka mengabaikan penjagaan, kebersihan, kesucian, dan keselamatan anggota-anggota dan organ-organ yang ada pada diri mereka itu supaya tidak dicacatkan atau dipotong-potongkan.

HARAM BUNUH DIRI SENDIRI

Oleh kerana anggota-anggota dan organ-organ itu milik Allah Ta’alaa secara mutlak, maka ianya menjadi haram bagi seseorang membunuh dirinya sendiri.

Allah Ta’alaa berfirman dalam Surah An-Nisaa’, Ayat 29, maksudnya:

“Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu”. Ayat 29

Ketika membahaskan Ayat tersebut di atas, Ibnu Mardawaih membawakan Hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, ia berkata bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, mafhumnya:

“Barangsiapa bunuh diri dengan sebuah besi, maka besi itu akan ada di tangannya. Ia merobek-robek perutnya dengan besi itu pada hari Kiamat kelak di Neraka Jahannam dan kekal selamanya. Barangsiapa membunuh dirinya dengan racun, nescaya racun itu berada di tangannya, dia meneguknya sedikit-sedikit di Neraka Jahannam dan kekal selamanya. Dan barangsiapa membunuh dirinya dengan menjatuhkan dirinya dari gunung, maka ia akan terus menjatuhkan dirinya di dalam Neraka Jahannam dan kekal selamanya.” (Terdapat dalam Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim)

Dari Abu Qilabah dari Tsabit bin Adh- Dan diriwayatkan Dhahhak radhiallahu ‘anhu, ia berkata bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, mafhumnya:

“Barangsiapa bunuh diri dengan sesuatu, maka ia akan diazab dengan sesuatu itu pada hari Kiamat.”

Oleh kerana it, Allah Ta’alaa berfirman dalam Surah An-Nisaa’, Ayat 30, maksudnya:

“Dan barangsiapa berbuat demikian dengan melanggar hak dan aniaya, maka Kami kelak akan memasukkannya ke dalam Neraka.” Ayat 30

Artinya, barangsiapa yang melakukan larangan Allah Ta’alaa dengan melampaui batas lagi zalim, yakni mengetahui haramnya tetapi berani melanggarnya, maka ini merupakan peringatan yang tegas dan ancaman yang keras.

Justeru itu, Allah Ta’alaa tidak memerintahkan seseorang untuk menderma dan menjual hak milikNya itu kepada orang lain walaupun kepada kaum keluarganya sendiri kerana anggota-anggota dan organ-organ itu dipinjamkan Allah Ta’alaa khusus kepada orang itu sahaja.

Sebagaimana terdapat dalam kitab “Mastika Hadis, Jilid Pertama” yang menyebut bahawa jika terdapat sebahagian (walau yang sekecil-kecilnya) dari anggota orang-orang Islam yang diketahui matinya, maka wajib disembahyangkan sesudah dimandikan dengan niat menyembahyangkan seluruh tubuhnya, dan wajib dibungkus dengan kain, kemudian ditanam.

ANGGOTA MENJADI SAKSI DI HADAPAN ALLAH TA’ALAA

Segala anggota dan organ tetap menjadi saksi di akhirat nanti, ketika perbicaraan dijalankan di hadapan Allah ‘Azza Wa Jalla.

Allah Ta’alaa berfirman, dalam Surah Fussilat, Ayat 20 dan Ayat 21, Ayat 22 dan Ayat 23, maksudnya:

“Sehingga apabila mereka sampai ke Neraka, pendengaran, penglihatan dan kulit mereka menjadi saksi terhadap mereka tentang apa yang mereka telah kerjakan.” Ayat 20

“Dan mereka berkata kepada kulit mereka: “Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?” Kulit mereka menjawab: “Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata-kata,dan Dia-lah yang menciptakan kamu pada kali yang pertama dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” Ayat 21

“Dan semasa kamu berselindung ketika melakukan dosa di dunia dahulu bukanlah kerana kamu bimbangkan pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan kamu yang berdosa itu, akan tetapi kerana kamu menyangka bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan dosa yang kamu lakukan (secara bersembunyi itu).” Ayat 22

“Dan yang demikian itu adalah prasangkamu yang telah kamu sangka terhadap Tuhanmu. Prasangka itu telah membinasakan kamu, maka jadilah kamu termasuk orang-orang yang rugi.”
Ayat 23

Al-Hafizh Abu Bakar Al-Bazzar meriwayatkan dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, ia mengatakan bahawa pada suatu hari Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam tertawa dan tersenyum, lalu baginda bersabda, mafhumnya:

“Tidakkah kalian bertanya kepadaku sebab apa aku tertawa?” Mereka bertanya, “Wahai Rasulullah, sebab apa engkau tertawa?” Baginda Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Aku merasa takjub dengan pembantahan seorang hamba terhadap Tuhan Rabb-nya pada hari Kiamat. Hamba itu berkata, “Wahai Tuhan Rabb-ku, bukankah Engkau telah berjanji kepadaku untuk tidak berbuat zalim terhadapku?” Allah berfirman: “Benar.” Lalu ia berkata, “Sesungguhnya aku tidak menerima seorang saksi kecuali dari diriku sendiri.” Lalu Allah ‘Azza Wa Jalla berfirman:”Bukankah telah cukup Aku sebagai saksi juga para malaikat mulia yang mencatat?’” Anas berkata Baginda mengulang-ulang perkataan ini terus menerus. Kemudian Baginda bersabda: “Lalu Allah mengunci mulut hamba itu dan berkatalah anggota-anggota tubuhnya. Lalu ia berkata, “Terkutuk dan celakalah kalian (wahai anggota tubuh), padahal demi kalian aku membantah.”

PERKARA SYUBAHAT

Perkara pendermaan anggota dan organ atau perpindahan anggota manusia itu sama ada daripada orang yang hidup atau mati telah lama dibahaskan. Dengan alasan-alasan dan pandangan semasa, manusia menjadi cenderung kepada fikiran dan logik akal mereka sendiri, walaupun Allah Ta’alaa telah menjelaskan sesuatu yang halal dan memberi perincian barangan yang haram itu dengan jelas, sebagaimana firmanNya, dalam Surah Al-An’aam, Ayat 119, maksudnya:

“Dan Dia benar-benar telah menghuraikan kepada kamu apa yang diharamkan kepada kamu.” Ayat 119

Islam mengambil berat kepada sikap yang berhati-hati, di mana seseorang muslim mestinya menjauhkan diri daripada masalah yang masih meragukan agar ia tidak terjerumus ke dalam sesuatu perkara yang haram. Sikap ini merupakan pendidikan berwawasan ke masa hadapan, memahami hakikat dan fenomena dunia manusia yang sebenarnya.

Kaedah berfikiran seperti ini sendiri berlandaskan sebuah Hadis:

“Halal itu jelas. Haram juga jelas, dan di antara kedua-duanya ada perkara-perkara yang syubahat, di mana ramai manusia yang tidak tahu sama ada dia berasal daripada barangan yang halal atau barangan yang haram. Sesiapa yang meninggalkannya, bererti dia telah berusaha membersihkan agama dan kehormatannya, maka dia akan selamat. Dan sesiapa yang terjatuh ke dalam sesuatu daripadanya, maka sebentar lagi dia pun akan terjerumus ke dalam sesuatu yang haram, sebagaimana halnya seorang yang menggembala di sekitar tanah larangan, sebentar lagi dia akan jatuh ke dalamnya. Ingatlah, setiap raja memiliki tanah larangan. Ingatlah bahawa tanah larangan Allah Ta’alaa adalah keharaman-keharaman-NYA.” ( Al-Bukhari dan Muslim dan At-Tarmidz)

BUKAN ULAMAA’ SEBENAR

Namun begitu, ada sesetengah golongan termasuk golongan kafir, Yahudi dan Nasrani yang ada pengetahuan Islam “Islamic knowledge” yang mengakui diri mereka sebagai kaum tajdid, kaum hadhari, kaum muda dan lain-lain. Mereka itu bukan Ulamaa’ Yang Sebenar.

Mereka cenderung mengeluarkan fatwa-fatwa yang samar-samar, mengelirukan fahaman yang boleh memecah-belahkan orang ramai.

Di antaranya pendapat dan pandangan golongan-golongan itu, ialah:

1. Keperluan orang sakit menderita bagi meneruskan kehidupan mereka

2. Tidak memudharatkan diri penderma yang masih hidup

3. Pendermaan anggota atau organ kepada orang kafir zimmi adalah harus dan pendermaan anggota atau organ kepada orang-orang murtad adalah haram

4. Adalah harus perpindahan mana-mana anggota dan organ; seperti kidney, mata, gigi dan lain-lain, daripada si mati kepada orang-orang yang hidup dengan syarat mendapat izin terlebih dahulu sama ada daripada si mati atau kaum keluarga si mati.

MEMBELAKANGKAN AKHIRAT

Allah Ta’alaa berfirman mencela orang-orang kafir dan orang-orang yang serupa dengannya dalam kehidupan yang sama-sama mencintai dunia, berkonsentrasi kepadanya, memfokuskan diri kepadanya dan meninggalkan hal-hal Akhirat di balik belakang mereka, seperti firman Allah Ta’alaa dalam Surah Al-Insaan, Ayat 27, maksudnya:

“Sesungguhnya mereka (orang-orang kafir) mencintai kehidupan dunia dan mereka tidak memperdulikan kesudahan mereka pada hari yang berat (hari Akhirat).” Ayat 27

WALLAHU A’LAMU BISSAWAAB

Hari Jumaat
28 Dzil Kaedah 1431 Hijriyah
5 November 2010

No comments: