Friday, November 20, 2009

PUAK TAJDID DAN MULHID

BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIIM

TAJDID

Selain daripada puak-puak yang Anti Hadis, dan lain-lain puak yang menjadi musuh kepada Islam yang sebenar, sekarang ini ada satu puak yang menggelarkan diri mereka sebagai puak tajdid yang kononnya untuk membaharui ajaran-ajaran dalam Islam. Mereka itu senantiasa mempertikaikan hukum-hukum Allah Subhanahu Wata’alaa yang mana mereka rasa tidak sesuai pada pandangan logik mereka.

MULHID

Mulhid pula adalah puak yang tak menerima hukum-hukum dalam Islam, mengumpat-ngumpat tentang agama Islam, meninggalkan perintah-perintah Allah Ta’ala dan RasulNya serta cenderung kepada kezaliman dan menyangka buruk terhadap Allah Subhanahu Wata’alaa.

DUA DALAM SATU

Mulhid dan tajdid itu bolehlah digabungkan kedua-dua puak itu menjadi satu. Mereka itu berselindung di sebalik nama Islam tetapi sifat-sifat dan pemikiran mereka menyamai musuh Islam.

CETEK ILMU PENGETAHUAN AGAMA ISLAM

Islam yang sebenar telah berada di Malaysia ini lebih awal yakni sebelum orang-orang yang mengaku diri mereka sebagai puak tajdid itu lahir ke dunia ini.

Segala ilmu dan didikan agama puak-puak tajdid itu, tidak lain tidak bukan mereka dapat daripada Ulama-ulama yang terdahulu daripada mereka. Tanpa Ulama-ulama yang terdahulu itu, sudah tentu mereka menjadi musyrik dan kafir daripada awal kelahirannya lagi.

Selepas mereka mendapat sedikit ilmu agama Islam, puak tajdid itu sudah mula mencemuh kewibawaan Ulama-ulama yang beramal lagi muktabar yakni Ulama-ulama yang senantiasa takut akan Allah Subhanahu Wata’alaa.

MEMPERTIKAIKAN AL-QURAN DAN HADIS

Puak-puak tajdid itu, walaupun pandai dalam bahasa Arab, mereka bukan sahaja tidak dapat mendalami kefahaman Al-Quran Al-Karim sepertimana juga sesetengah bangsa Arab yang berbahasa Arab tidak dapat memahaminya.

Ada di antara mereka itu, orang-orang Arab keturunan syed-syed Quraisy jahiliyah dan menganut agama Nasrani (kristian) dan lain-lain lagi.

Puak-puak tajdid itu tidak menghafal ribuan Hadis-hadis Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Banyak Hadis-hadis Nabi yang mereka tidak ketemu, tidak baca dan tidak faham.

Namun begitu mereka menonjolkan diri mereka seolah-olah mereka sahajalah yang dapat menilaikan tentang kesahihan , da’if, hasan dan gharib sesebuah Hadis itu.

Sebenarnya penilaian Hadis-hadis itu telah pun selesai dibuat lebih awal lagi oleh para-para sahabat radiallahu ‘anhum dan ahli-ahli Hadis “Al-Muhaddisiin” sehingga tersebar luas ke seluruh dunia dan menjadi sumber hukum-hukum dalam Islam.

Tanpa para-para sahabat radhiallahu ‘anhum, para-para pengikut dan pengikut-pengikutnya sekalian, Islam tentu tidak akan berkembang sebegitu luas ke serata dunia.

Sesungguhnya dengan rahmat Allah Subhanahu Wata’alaa, Agama Tauhid iaitu Agama Islam terus tetap dijaga dan dipeliharaiNya.

Dengan kejahilan dan kebodohan mereka, puak-puak tajdid itu dengan angkuh dan sombongnya mengeluarkan dengan cepat, petua-petua dalam agama Islam mengikut persepsi-persepsi mereka sendiri.

Jika perkara-perkara amalan yang sedia diamalkan oleh Ulama-ulama muktabar itu tidak ada dalam ilmu pengetahuan puak-puak tajdid itu, mereka mengatakan bahawa amalan-amalan Ulama-ulama muktabar itu tidak terdapat dalam Al-Quran dan Hadis dan amalan-amalan itu semuanya bid’ah dan khurafat tanpa usul periksa lagi.

MENGKRITIK ULAMA

Seperkara yang jelas bahawa puak-puak tajdid itu telah diberikan tempat dan peluang oleh pihak-pihak berkuasa sekular untuk berceramah agama, menulis mengenai Islam dan sebagainya.

Untuk menjadikan ceramah-ceramah mereka nampak seolah-seolah betul , mereka mencedok dan memplagiatkan hasil-hasil tulisan daripada kutipan-kutipan mafhum Hadis termasuk juga cedokan-cedokan karya-karya daripada Ulama-ulama yang terdahulu dan Ulama-ulama Empat samada tentang keilmuan, falsafah dan hukum-hukum syari’e.

Sebalik cedokan-cedokan itu, mereka mengkritik pula Hadis-Hadis, Ulama-ulama dan Imam-imam Empat.

Hari Jumaat
3 Dzil Hijjah 1430 Hijriyah
20 November 2009

No comments: