Friday, March 12, 2010

AYAM MATI 'STUN'




PENYEMBELIHAN DENGAN CARA PEMENGSANAN (STUNNING) GAS DAN PISAU MEKANIKAL

Pada awal tahun 2010 ini, terdapat rombongan dari pihak-pihak berkuasa agama Islam tertentu dan orang-orang Islam yang ada kaitan dengan kajian penyembelihan dengan cara pemengsanan (stunning) gas dan pisau mekanikal, telah melawat dua pusat penyembelihan tersebut:

1. 1) Biada Poultry Pty. Ltd., Ipswich, Brisbane, Australia.

2. 2) Biada Poultry Pty. Ltd., Laverton, Victoria, Australia.

Cara penyembelihan seperti tersebut di atas adalah biasa bagi kafir mengeluarkan produknya yang mana jumlahnya besar untuk dipasarkan di dalam dan di luar negeri.

Cara penyembelihan itu telah diterima baik oleh masyarakat pengguna kafir, sebagai cara yang efisen dan bersih.

Bagi kafir, adalah tidak menjadi kesalahan untuk mereka makan apa-apa daging haiwan sama ada haiwan-haiwan itu disembelih, mati tercekek, mati pengsan, mati dipukul, mati dikaran, termasuklah apa-apa bangkai dan darah.

BANGUNKAN TEKNOLOGY SENDIRI

Sekarang pusat penyembelihan tersebut menjadi tempat kajian oleh sesetengah pihak berkuasa Islam tertentu dan orang-orang Islam berkaitan, untuk menentukan sama ada cara penyembelihan yang dijalankan oleh pusat-pusat penyembelihan kafir itu boleh dihalalkan dan haiwan-haiwan yang disembelih dan diproses secara berikut sama ada halal pula dimakan oleh orang-orang Islam.

Persoalannya di sini, ialah mengapakah pihak berkuasa Islam beria-ia sangat membuat kajian atas perkara tersebut?

Sepatutnya pihak berkuasa Islam dan orang-orang Islam berkaitan memikirkan untuk membangunkan pusat penyembelihan yang tersendiri mengikut cara-cara Islam yang halal, baik, bersih lagi suci, yang mana produk-produknya boleh dimakan oleh semua manusia; kafir, Yahudi, Nasrani, Majusi dan lain-lain, dan ia juga boleh menjadi contoh kepada dunia.

MENIRU KAFIR

Jika pihak berkuasa Islam tertentu dan orang-orang Islam berkaitan merasai bahawa cara tersebut tidak halal di sisi syarak, maka ianya pada awal-awal lagi tidak perlu mereka membuat kajian sebagaimana tidak perlunya pihak berkuasa Islam dan orang-orang Islam berkaitan mengkaji cara-cara penyembelihan babi dan haiwan-haiwan lain bagi tujuan pasaran kafir.

Nampaknya pihak berkuasa Islam dan orang-orang Islam berkaitan amat mudah dan cenderong hendak meniru dan mengikut perbuatan atau teknology yang kononnya dilihat modern yang digunakan oleh orang-orang kafir, bagi digunakan untuk orang-orang Islam.

Adalah tidak menjadi kesalahan jika mana-mana pihak membuat kajian mengenai teknology baru yang tidak melibatkan cara-cara yang bercanggah dengan hukum-hukum syarak, seperti mengkaji teknology pembinaan senjata-senjata canggih untuk kegunaan orang-orang Islam bagi tujuan mempertahankan diri.

Sebaliknya adalah tidak munasabah bagi sesetengah pihak berkuasa Islam dan orang-orang berkaitan sentiasa memikirkan bagaimana cara untuk mencari nas-nas yang boleh meluluskan atau boleh menghalalkan perbuatan dan produk-produk kafir itu bagi diguna pakai dan dimakan oleh orang-orang Islam.

Di sini jelas ternampak bahawa mereka khuatir jika mereka iaitu pihak berkuasa Islam itu akan dicapkan oleh orang-orang kafir sebagai orang-orang Islam yang ketinggalan zaman dan mundur dalam kemajuan sains dan teknology tidak seperti orang-orang kafir sama ada dari timur atau barat.

ORANG ISLAM PEMULA MENGHINA ISLAM

Dengan perasaan rendah diri oleh sesetengah pihak berkuasa Islam dan orang-orang Islam berkaitan hingga sanggup mencari jalan mengubahsuaikan hukum-hukum syarak yang sedia ada supaya selari dengan kehendak kafir.

Perasaan rendah diri sesetengah pihak berkuasa Islam dan orang-orang Islam berkaitan melakukan pengubahsuaian hukum-hukum syarak itu hingga menjadikan Agama Allah (Islam) itu dihina.

Tindakan sesetengah pihak berkuasa Islam dan orang-orang Islam berkaitan itu amat tersasar jauh daripada bimbingan Al-Quran dan Hadis Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Wallahu a’lamu bissawab.

Hari Jumaat

26 Rabiul Awal 1431 Hijriyyah

12 Mac 2010.

No comments: