Saturday, January 12, 2008

PUASA SUNAT 'ASYURAA


BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIIM.


Dengan nama Allah yang pemurah lagi penyayang, segala puji-pujian bagi Allah pentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas semulia-mulia nabi dan Rasul iaitu penghulu kami nabi Muhammad sallahu 'alaihi wasallam dan di atas keluarganya dan para sahabatnya sekalian.


Sepuluh haribulan Muharram ialah dimana Allah Subhanahu Wa Ta'ala telah menyelamatkan Bani Israel dari musuh-musuh mereka. Bani Israel adalah Yahudi. Israel ialah gelaran Nabi Ya'akub bin Ishak bin Ibrahim 'alaihi mussalam. Musuh mereka adalah fir'aun dan kaumnya.


Nabi Nuh 'alaihissalam berpuasa pada sepuluh Muharram sebagai tanda kesyukuran kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala yang telah menyelamatkan Nabi Nuh 'alaihissalam dan sekalian yang berada dalam bahteranya daripada tenggelam banjir besar dunia. Nabi Nuh 'alaihissalam serta orang-orang beriman dan sekalian makhluk yang berada dalam bahtera itu mulai daripada sembilan Rejab, Sya'aban, Ramadhan, Syawal, Dzil Kaedah, Dzil Hijjah sampai sepuluh Muharram. Bahtera Nabi Nuh 'alaihissalam telah terhenti di atas Bukit Juudii pada hari itu.


Nabi Musa 'alaihissalam berpuasa pada sepuluh haribulan Muharram sebagai tanda kesyukuran kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala lantaran menyelamatkannya dan pengikut-pengikutnya yang beriman dari tenggelam di dalam Laut Merah dan dari kejahatan musuhnya iaitu fir'aun dan kaumnya.


Nabi Muhammad sallahu 'alaihi wasallam juga berpuasa pada sepuluh haribulan Muharram bila baginda mula sampai ke Madinah. Baginda juga memerintahkan sahabat-sahabatnya dan orang-orang Islam berpuasa pada hari tersebut sehingga Allah Subhanahu Wa Ta'ala turunkan ayat memerintahkan wajib berpuasa bulan Ramadhan sebagaimana tersebut di dalam Hadith yang dikeluarkan oleh Abu 'Isa At-termizi katanya : Daripada 'Aishah katanya "Adalah hari 'Asyura itu satu hari yang puasa akan dia oleh kafir Quraisy pada zaman jahiliyyah dan adalah Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam pun puasa ia akan dia dan disuruhnya orang-orang dengan puasanya, maka tatkala difardhukan akan puasa Ramadhan jadilah puasa Ramadhan itu ianya fardhu dan ditinggalnya 'Asyura, maka siapa berkehendak puasa ('Asyura) akan dia, dan siapa berkehendak tinggalkan dia ('Asyura)."


Dari Abu Musa Al-Asy'ari r.a. katanya : Hari 'Asyura itu dibesarkan oleh orang Yahudi dan mereka jadikan sebagai hari raya. Maka bersabdalah Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam : "Puasakanlah hari itu oleh kamu sendiri!"


Diriwayatkan oleh Al-Imam Ahmad bin Hanbal daripada Ibnu 'Abbas r.a. katanya : Telah bersabda Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam "Berpuasa oleh kamu sekalian akan hari 'Asyura dan lainkan puasa sekalian kamu akan puasa Yahudi, maka menyalahi dan memperlainkan puasa kamu dengan Yahudi itu yakni puasalah sekalian kamu dahulu daripadanya sehari dan kemudian daripadanya sehari."


Orang-orang beriman boleh berpuasa pada sembilan Muharram iaitu hari "Taasu'aa" atau pada hari kesembilan Muharram (Taasu'aa) dan pada sepuluh Muharram ('Asyura), atau pada sepuluh Muharram ('Asyura) dan sebelas Muharram atau pada sembilan Muharram (Taasu'aa) dan sepuluh Muharram ('Asyura) dan sebelas Muharram.


Wallahu a'lamu bissawab.




No comments: