Friday, July 25, 2014

PEMBERIAN ZAKAT


Dr. Bin Abdul Talib telah menulis kritikan mengenai pengurusan zakat di Malaysia.

Melihat kepada tulisannya yang panjang lebar, jelas bahawa ia adalah seorang yang penuh dengan egosentrik yang ada dalam dirinya dan menampakkan ia sebagai seorang yang tidak membuat kesalahan yakni “the most righteous person”.

Di antara lain, ia menyalahkan pihak berkuasa zakat setiap negeri di Malaysia menyalahgunakan wang zakat untuk gaji penjawat-penjawat dan kenderaan-kenderaan lebih daripada pembahagian kepada asnaf-asnaf.

Dan, tambahnya lagi, orang-orang miskin lebih mudah mendapat bantuan daripada gereja daripada mendapat bantuan daripada pihak berkuasa zakat:

“Tiba-tiba ada si miskin kita terpaksa merintih simpati dari pihak lain termasuk gereja?”
Nampaknya Dr. Bin Abdul Talib telah kemamar di antara zakat dan bantuan-bantuan dari gereja dan lain-lain, kerana zakat adalah salah satu dari rukun Islam dan sebaliknya bantuan bukan rukun Islam, maka bantuan boleh diberi kepada sesiapa dan boleh diterima oleh sesiapa sahaja.
Dan, katanya lagi:
“Ada pegawai zakat bersifat begitu meterialistik. Berwajah manis jika hadir di depannya pembayar zakat, tapi berwajah suram jika yang hadir itu pemohon zakat. Tiada semangat dakwah dan ukhuwwah Islamiyyah. Pemohonan sulit dan sukar. Apatahlagi jika mak cik tua yang uzur disuruh mengisi borang. Maka, pemohon zakat bagaikan peminta sedekah. Sebab itu barangkali ramai fakir yang tidak sanggup ke pejabat zakat.” 
Sebagaimana yang diketahui, biasanya pihak-pihak pengurusan zakat tidak meminta orang-orang yang hadir mendapat bantuan zakat itu menulis borang-borang sepertimana yang disebut oleh Dr. Bin Abdul Talib itu.  Mana-mana orang yang hadir ditemu duga oleh pegawai-pegawai yang bertugas di sana.

Di samping itu adalah dilihat bahawa Dr. Bin Abdul Talib nyata menolak hukum-hukum, syarat-syarat dan kriteria-kriteria kelayakan yang ditetapkan syarak bagi setiap asnaf yang boleh menerima wang zakat.
  
Pada logik akalnya, semua orang yang fakir dan miskin tanpa mengambil kira ianya Islam atau bukan Islam boleh diberi zakat, sepertimana katanya:

“Bahkan zakat boleh diberikan kepada bukan muslim yang miskin atas peruntukan fakir dan untuk dakwah atas peruntukan muallaf. Lihatlah perbahasan fekah yang lebih luas. Jika zakat berfungsi, bukan muslim juga akan tertarik dengan Islam. Jika ia tidak berfungsi, yang sudah Islam pun ingin keluar dari Islam!”
Adalah dilihat bahawa Dr. Bin Abdul Talbi itu telah salah dan tersasar jauh apabila ia mengandaikan bahawa seseorang Islam akan keluar Islam kerana masalah zakat, sebagaimana katanya:
“Jika ia (zakat) tidak berfungsi, (orang) yang sudah Islam pun ingin keluar dari Islam.”
Dengan penulisannya yang mengelirukan hukum-hukum, syarat-syarat dan kriteria-kriteria dalam Islam yang membolehkan seseorang fakir miskin menerima wang zakat, maka ia dilihat oleh sesetengah orang  dan orang-orang yang jahil bawaan  dalam agama, maka “fatwa” dari Dr. Bin Abdul Talib itu masuk akal.



Hari Juma'at
27 Ramadhan 1435 Hijriyah
25 Julai 2014



Nota:

Penulis artikel ini pernah berkhidmat di salah sebuah Baitul Mal, tidak menafikan bahawa terdapat sedikit sebanyak kekurangan dalam pengurusan Baitul Mal, namun begitu menolak mengatakan bahawa pengurusan Baitul Mal keseluruhannya mengenai pembahagian zakat tidak teratur.


Friday, July 4, 2014

MENUNTUT ILMU AGAMA UNTUK BERBANGGA


Daripada Jabir bin Abdullah radhiallahu ‘anh meriwayatkan bahawa Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:

“Janganlah kamu belajar ilmu Agama untuk berbangga-banggakan diri ke atas ‘Ulama, jangan belajar untuk berbahas dengan orang-orang yang bodoh yakni untuk berhujah dengan orang awam yang kurang faham selok belok Agama dan jangan belajar untuk mendapatkan perhatian dalam majlis-majlis. Sesiapa yang melakukan sedemikian maka untuknya ialah neraka, neraka.”  Ibnu Majah


Terdapat sesetengah orang yang menuntut ilmu Agama Islam hanya semata-mata bertujuan untuk berbangga-banggakan diri dan menunjuk-nunjuk bahawa ia lebih bijak dan lebih hebat ilmunya daripada ‘Ulama-‘ulama yang telah mati dan ‘Ulama-‘ulama sekarang yang masih hidup.

Perbuatan itu dilakukan melalui laman-laman web atau tulisan-tulisan buku atau ceramah-ceramah kepada orang ramai atau syarahan-syarahan kepada pelajar-pelajar di sekolah, di kolej dan di universiti.

Mereka bertindak merendah-rendahkan ilmu yang ditinggalkan kepada umat Islam melalui kitab-kitab Agama Islam yang ditulis oleh ‘Ulama-ulama dahulu yang telah kembali ke rahmatullah.  Mereka tidak sepatutnya mempertikaikan apa yang telah ditulis dalam kitab-kitab tersebut kerana isi kandungan kitab-kitab tersebut adalah yang terbaik dan yang telah diiktirafkan oleh jumhur ‘Ulama dahulu. 

Adalah menjadi kesalahan besar bagi orang-orang sekarang ini, yang baru belajar pengetahuan Agama Islam dengan merujuk ilmu-ilmu yang telah ditinggalkan oleh ‘Ulama-‘ulama dahulu, mengutuk dan menghina ‘Ulama-‘ulama berkenaan yang telah mati dan tidak dapat memberi penjelasan selanjutnya kepada mereka yakni kepada orang-orang yang berbangga-banggakan diri itu lagi dungu.

Orang-orang yang sebegitu yakni dungu lagi lupa diri, bahawa apa sahaja ilmu Agama Islam yang mereka pelajari, mulai daripada membaca dan menulis huruf-huruf hijaiyah yakni huruf-huruf “ ‘Alif, Ba, Ta, Tha, Jim, Ha dan seterusnya”, serta  segala ilmu dan pengetahuan Agama Islam yang dibawa oleh Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah diwarisi oleh ‘Ulama-‘ulama dahulu agar ilmu dan pengetahuan Agama Islam tersebut sampai kepada umat manusia hari ini.  Tanpa ‘Ulama-‘ulama tersebut, maka apalah yang ada pada umat Islam sekarang ini  kecuali hidup mereka dalam keadaan jahil seperti waktu zaman jahiliyah dahulu.  Na’uzubillahi Min Zalik.


‘Ulama-‘ulama Muktabar, di antaranya:

1    1.     Imam Asy-Syafie: Nama lengkapnya Muhammad bin Idris bin Abbas bin Uthman bin Syafie bin Saib bin Ubaid bin Hisyam bin Abdul Muthalib bin Abdu Manaf bin Qushaiy.  Dilahirkan di Syam pada tahun 150 Hijriyah.

2    2.     Imam Al-Bukhari: Nama lengkapnya Muhammad bin Ismail bin Ibrahim Mughirah bin Bardizbah.  Dilahirkan di Bukhara Khurasan pada tahun 194 Hijriyah.

3    3.     Abu Daud: Nama lengkapnya Sulaiman bin Asy’ats bin Bisyr bin Amru bin Amir Al-Azdi Al-Sijistani.  Dilahirkan di Sijistani pada tahun 202 Hijriyah.

4    4.     Imam Muslim: Nama lengkapnya Muslim bin Hajjaj bin Muslim bin Warad Al-Qusyairi An-Naisaburi.  Dilahirkan di Qusyair pada tahun 204 Hijriyah.

5    5.     Ibnu Majah: Nama lengkapnya Muhammad din Yazid Ar-Rib’i Al-Qazwini. Dilahirkan di Quzuwaini pada tahun 209 Hijriyah.

6    6.     Imam Al-Ghazali: Nama lengkapnya Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad Ghazali Ath-Thusi.  Dilahirkan di Thabrani, Thusi Khurasan pada tahun 450 Hijriyah.

7    7.     Ibnu Kathir: Nama lengkapnya Ismail bin Umar bin Kathir bin Dhau bin Dar’in. Dilahirkan di Mujadal, Syam pada tahun 701 Hijriyah.



Hari Juma’at
6 Ramadhan 1435 Hijriyah
4 Julai 2014